Πως μπορούμε να κρίνουμε τον εαυτό μας και να διακρίνουμε τα σφάλματά
μας; Γιατί πολλοί, οι περισσότεροι δεν τα βλέπουν και νομίζουν τον εαυτό τους
ως καλόν άνθρωπο. Αντίθετα είναι πολύ
ικανοί στο να ανακαλύπτουν τα λάθη και τις αμαρτίες των άλλων. Γι’ αυτό ακριβώς
ο Χριστός είπε τον αυστηρόν εκείνον λόγο: «Υποκριτά έκβαλε πρώτον την δοκόν εκ
του οφθαλμού σου, και τότε διαβλέψεις, εκβαλείν το κάρφος εκ του οφθαλμού του
αδελφού σου». Και αυτή η δοκός, που μας τυφλώνει και δεν βλέπουμε τις δικές μας
αμαρτίες, αλλά τις αμαρτίες των άλλων, είναι το κοσμικό φρόνημα, όπως μας το
εξηγεί ο Άγιος Διάδοχος Φωτικής στα «Εκατόν πρακτικά κεφάλαια», λέγοντας:
-«Πολλοί λίγοι είναι
εκείνοι, που γνωρίζουν με ακρίβεια και διακρίνουν τα σφάλαματά τους και των
οποίων ο νους ποτέ δεν απομακρύνεται από την μνήμη του Θεού. Τα μάτια μας, όταν
έχουν την υγεία τους μπορούν να βλέπουν τα πάντα, μέχρι και τα μικρά κουνούπια
στον αέρα. Ενώ αν χάσουν την υγεία και την διαύγειά τους και αρχίσουν να
βλέπουν θολά, τότε αν είναι κάτι μεγάλο
μπροστά τους το βλέπουν αμυδρά, και τα
μικρά δεν τα βλέπουν καθόλου. Έτσι και η ψυχή, αν θεραπεύσει με μεγάλη προσοχή
την αναπηρία, που έχει υποστεί λόγω της φιλοκοσμίας της, τότε και τα πιο μικρά
σφάλματά της τα θεωρεί πολύ μεγάλα, και χύνει δάκρυα ακατάπαυστα, με πολλή ευχαριστία. Γιατί λέγει η Αγία
Γραφή: «Οι δίκαιοι θα δοξολογήσουν το όνομά Σου». Αν όμως, η ψυχή εξακολουθεί
να έχει το κοσμικό φρόνημα, τότε και φόνο αν διαπράξει, η κανένα άλλο αμάρτημα
άξιο μεγάλης τιμωρίας, μόλις το αισθάνεται. Ενώ τα μικρά αμαρτήματα, ούτε καν
τα αντιλαμβάνεται, αλλά και ως
κατορθώματα πολλές φορές τα νομίζει και δεν ντρέπεται η άθλια να τα διηγείται
με καύχηση».
Το κοσμικό φρόνημα ή
ακόμα και η λεγόμενη «κοινή λογική» μας παραπλανά και παραμορφώνει τα πράγματα,
σε σημείο, που μας παρασύρει στην αμαρτία, που την παρουσιάζει σαν ανάγκη της
ζωής και σαν ατέλεια της δημιουργίας του κόσμου. Ας προσέξουμε και ας
αποφύγουμε την «σοφία» αυτή του κόσμου τούτου, γιατί είναι μωρία και το χειρότερο
δαιμονική παγίδα…
«ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΩΛΩΝ», Π.
Μ. Σωτήρχος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου