Η Α΄ Κυριακή των Νηστειών ονομάζεται Κυριακή της Ορθοδοξίας. Η Εκκλησία
μας την ημέρα αυτή επέτυχε ένα από τους μεγάλους θριάμβους της:
Κατατρόπωσε τους φοβερούς εικονομάχους.
Οι Πατέρες της Ζ΄
Οικουμενικής Συνόδου αποφάσισαν την αναστήλωση των αγίων εικόνων στην Εκκλησία
μας. Αυτό έγινε στις 29 Μαρτίου του 867 μ. Χ. στον ναό της Αγίας Σοφίας από τον
πατριάρχη Φώτιο.
Έτσι δικαιολογημένα η Ορθόδοξη
Εκκλησία μας γιορτάζει με έμφαση το γεγονός αυτό. Δεν πρόκειται για ένα απλό
θέμα. Αυτό καθορίζει την πνευματική στάση και πορεία της Εκκλησίας.
Οι εικόνες δεν είναι
μόνο όπως φαίνονται δηλαδή ξύλα, χρώματα και ψηφίδες. Είναι έκφραση της
πνευματικής και θεολογικής συνειδήσεως της Εκκλησίας. Είναι ιερή παράδοση.
Είναι ανοιχτό ευαγγέλιο που μπορούν να το διαβάζουν γραμματισμένοι και
αγράμματοι.
Τα αγάλματα των ψεύτικων
θεών είναι ψεύτικα, χωρίς πρόσωπο. Δηλαδή δεν έχουν κανένα αντίκρισμα στον
ουρανό. Γι΄ αυτό και είναι είδωλα, κάτι μη πραγματικό, ενώ οι εικόνες έχουν τα
πρότυπά τους στον ουρανό. Έχουν ένα αιώνιο αντίκρισμα.
Γι’ αυτό κάθε εικόνα είναι ένας χώρος που επενεργεί το
Άγιο Πνεύμα.
Είναι σχέσεις Θεού,
ανθρώπου και κτίσεως.
Η βυζαντινή αγιογραφία
δε έχει καμία σχέση με την κοινή ζωγραφική.
Η ζωγραφική εκφράζει το
φυσικό, ενώ η αγιογραφία το υπερφυσικό, το τέλειο, το άγιο, τη θέωση που είναι
πέρα από τα φυσικά πράγματα.
Για να κατανοήσουμε τις
άγιες εικόνες χρειάζεται να κάνουμε ό, τι έκαναν και οι σωστοί αγιογράφοι:
άσκηση, προσευχή, εσωτερική κάθαρση. Τότε μόνο μας αποκαλύπτεται ο μυστικός κόσμος των εικόνων που μας οδηγούν
στον ουρανό.
Και κάτι πολύ σπουδαίο που πρέπει να προσέξουμε. Οι
εικόνες των Εκκλησιών έχουν πλέον αναστηλωθεί.
Υπάρχει όμως μια άλλη εικόνα, που είναι η βάση και η
αρχή όλων των εικόνων. Η εικόνα του ανθρώπου.
Η εικόνα αυτή δυστυχώς είναι παραπεταμένη και
εξαχρειωμένη.
Αυτή είναι η δική μας εικόνα.
Είμαστε εμείς που μας έπλασε ο Θεός «κατ΄ εικόνα» δική
Του, για να γίνουμε και «καθ’ ομοίωση» δική Του.
Εμείς όμως δεν ζούμε σωστά και έχουμε εξαχρειώσει την
εικόνα μας.
Αυτή την εικόνα πότε θα την αναστηλώσουμε;
Ο Χριστός γι’ αυτό ήρθε, «ίνα την πριν πεσούσα
αναστήσων εικόνα».
γ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου