Σάββατο 13 Ιανουαρίου 2024

Ειρήνη και δικαιοσύνη στην Μέση Ανατολή

 


Η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος που συνήλθε στις αρχές Οκτωβρίου 2023, αναφέρθηκε και στα τραγικά γεγονότα που συμβαίνουν στην Μέση Ανατολή, ύστερα από    την επίθεση της τρομοκρατικής οργανώσεως Χαμάς στο κράτος του Ισραήλ.

            Μεταξύ άλλων τόνισε τα ακόλουθα: «Καταδικάζουμε απερίφραστα κάθε τρομοκρατική ενέργεια σε βάρος συνανθρώπων μας, οποιασδήποτε φυλής και θρησκείας, απ’ οπουδήποτε και αν προέρχονται». «Ευχόμαστε στον Θεό να φωτίσει τους επιτετραμμένους να βρουν βιώσιμες λύσεις για τη συνύπαρξη των λαών, με ειρήνη και δικαιοσύνη, κατά τον προφητικό λόγιον «δικαιοσύνην μάθετε οι ενοικούντες  επί της γης».

            Το ότι αυτό ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα φαίνεται από ένα άρθρο στην εφημερίδα «Το Βήμα» (22-10-2023) του Μάκλ Χέρτσφελντ, Εβραίου κατά την καταγωγή, κοινωνικού ανθρωπολόγου και ομοτίμου καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, με τίτλο  «Μέση Ανατολή, οι ρίζες του μίσους».

            Το άρθρο αρχίζει με μια ομολογία: «Είμαι Ισραηλίτης την καταγωγή, αλλά δεν είμαι Ισραηλινός. Πρόκειται για μια λεπτή διάκριση, η οποία όμως έχει άμεση και βαρυσήμαντη σχέση με την κατάσταση στη Μέση Ανατολή».

            Έπειτα γράφει ότι «το να είναι κανείς Ισραηλίτης δηλώνει θρησκεία και καταγωγή και αντιστοιχεί στον κοινώς γνωστό όρο «Εβραίος». «Άλλο η πολιτισμική ταυτότητα, άλλο όμως η υπηκοότητα, άλλο πάλι η καταγωγή».

            Επισημαίνεται χαρακτηριστικά ότι «η λέξη «Ισραηλινός», σε αντίθεση με τον όρο «Ισραηλίτης», σημαίνει υπηκοότητα και μόνο. Υπάρχουν ακόμη και σήμερα πολλοί Ισραηλινοί πολίτες  που είναι μουσουλμάνοι, χριστιανοί και μέλη άλλων θρησκειών και εθνοτήτων. Οι περισσότεροι από αυτούς  είναι αραβόφωνοι. Επισήμως έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους Εβραίους. Αλλά ιδού το παράδοξο: ενώ το επίσημο Ισραήλ ισχυρίζεται ότι το πολίτευμα του είναι δημοκρατικό , ταυτόχρονα επιμένει στην ταυτότητα του ως «Εβραϊκού Κράτους».

            Στην συνέχεια του άρθρου ο καθηγητής, που είναι Ισραηλίτης Εβραίος κατά την καταγωγή, καταδικάζει «την τρομοκρατική Χαμάς» αλλά απορρίπτει και την «καταπιεστική πολιτική του Νετανιάχου απέναντι στους Παλαιστινίους, που κινδυνεύει να τους οδηγήσει στα χέρια της Χαμάς» . Και ακόμη εντοπίζει «το ρόλο της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας στη δημιουργία του θεσμού του έθνους-κράτους και των διακρίσεων που συνεπάγονται».

            Και καταλήγει ότι ούτε η «ολοκληρωτική αποδόμηση του Ισραηλινού Κράτους» «είναι σκόπιμη και εφικτή», ούτε «το ενδεχόμενο και άλλης σφαγής Παλαιστινίων», κάτι που η Χαμάς προκαλεί με πλήρη επίγνωση των πιθανών επιπτώσεων, πρόκειται να φέρει ειρήνη στο Ισραήλ ή δικαιοσύνη πουθενά». Οπότε: «Παλαιστίνιοι και Ισραηλινοί είναι θύματα μιας ιστορίας που γεννήθηκε από τον ανίερο γάμο έθνους και κράτους, κληρονομιά της αποικιοκρατίας και των διχασμών που έσπειρε  παντού».

            Βέβαια, το θέμα αυτό έχει πολλές πλευρές και πέρα από την ιστορία στο βάθος του χρόνου τουλάχιστον στην εποχή μας είναι «το άλυτο ζήτημα ενός αιώνα», και έχει σχέση με τον «σιωνισμό» και τον «αραβικό εθνικισμό».

            Αλλά σε αυτό ενεπλάκησαν κατά την διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου οι Βρετανοί και οι Γάλλοι που αποφάσισαν στο να διαμελίσουν  το έδαφος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στην Μέση Ανατολή. Στην συνέχεια ο Υπουργός Εξωτερικών της Βρετανίας Λόρδος Μπάλφουρ, στις 2 Νοεμβρίου 1917 διακήρυξε ότι η Κυβέρνησή του «επιθυμούσε τη δημιουργία μιας εθνικής εστίας στην Παλαιστίνη για τον διάσπαρτο εβραϊκό πληθυσμό», που έγινε αργότερα. Αυτή η αρχή του «διαίρει και βασίλευε» δημιούργησε  πολλές διενέξεις στο διάβα του αιώνα μας.

            Όλα αυτά τεκμηριώνουν πλήρως την ανακοίνωση της Ιεραρχίες της Εκκλησίας της Ελλάδος με την οποία ευχόταν να φωτίσει ο Θεός «τους επιτετραμμένους να βρουν βιώσιμες λύσεις για την συνύπαρξη των λαών», για να επικρατήσει στην περιοχή αυτή ειρήνη συνδυασμένη με δικαιοσύνη.

            Ν. Ι. «ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΉ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ» τ. 327

Δεν υπάρχουν σχόλια: