"Τον
δι’ ημάς Σταυρωθέντα δεύτε προσκυνήσωμεν”
“Τη
αγία και μεγάλη Παρασκευή τα άγια και
σωτήρια και φρικτά Πάθη του Κυρίου και
Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού
επιτελούμεν....α δι’ ημάς εκών κατεδέξατο”.
Έτσι
συνόψισαν οι άγιοι πατέρες το νόημα της
Μ. Παρασκευής. Δεν θυμόμαστε απλώς τα
γεγονότα, αλλά ούτε μόνο τα εορτάζουμε.
Τα σεπτά Πάθη ξαναγίνονται παρόντα με
τη χάρη του Αγίου Πνεύματος. “Επιτελούμε”
σημαίνει αυτήν την μυστική και μυστηριακή
αναπαράστασή τους, τα βλέπουμε παρόντα
να βιώνονται από τον Σταυρωθέντα, στο
κέντρο των Ναών, και τα ζούμε ως έναν
βαθμό πνευματικής καταξιώσεως ο καθένας.
Μια
βασική πτυχή τους μας φανερώνει ο άγιος
Νικόλαος ο Καβάσιλας. Γράφει: Ο Δεσπότης
του κόσμου έτσι φανερά τιμά την δικαιοσύνη,
ώστε να συγκαταλέγεται μαζί με τους
δούλους, τους καταδικασμένους, τους
σφαζόμενους, τους νεκρούς, για να αποδώσει
σε όλους το δίκαιο. Δηλαδή στο μεν Θεό
Πατέρα τη δόξα και την υπακοή, που από
παλιά κανείς δεν είχε την ικανότητα να
προσφέρει, ενώ στον τύραννο τα δεσμά
και την περιφρόνηση και την αισχύνη.
Επί
πλέον, από τότε που ανέβηκε στο Σταυρό
και πέθανε κι αναστήθηκε, οι άνθρωποι
αποκτήσαμε την ελευθερία, τη μορφή-πρόσωπο,
υπόσταση- και το κάλλος- το αρχαίον
κάλλος αναμορφώσασθαι.
Τώρα
πλέον τα πάντα μεταμορφώνονται και
γίνονται τόπος συναντήσεως Θεού και
φιλοθέου ανθρώπου. Ακόμη κι’ αυτός ο
τόπος της καταδίκης “Παράδεισος γέγονε”.
Αναλογιζόμαστε στην ίδια προοπτική,
τις εκφράσεις του συναξαριστή: τα άγια
και σωτήρια και φρικτά Πάθη. Άγια γιατί
με αυτά μας χάρισε τον αγιασμό. Σωτήρια
γιατί μας έφερε όχι απλώς την προπτωτική
κατάσταση λυτρώνοντας μας από τον
πονηρό, αλλά μας έκανε σώους, τελείους.
Φρικτά τέλος για το ακατάληπτο μέγεθος
της συγκαταβάσεως.
Τόπος
Κρανίου Παράδεισος γέγονε, αλλά έτσι
πρέπει να μεταμορφωθεί και κάθε
χριστιανός, εφόσον έλαβε τη δυνατότητα
με το βάπτισμα και μπορεί να το πετύχει
με την πιστή τήρηση των εντολών του
Θεού. Ο φιλόθεος γίνεται και θεοφιλής,
όταν ο θείος πόθος νεκρώσει κάθε κατάλοιπο
“κοσμικής νοοτροπίας”. Σταυρός σημαίνει
νέκρωση των παθών και ανάσταση των
αρετών.
γ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου