Ανάμεσα στα υπέροχα τροπάρια, ξεχωρίζει το τροπάριο της Κασσιανής. Ένα πραγματικό αριστούργημα.
Παρουσιάζει την αμαρτωλή γυναίκα να μιλάει στον Κύριο και να ξεδιπλώνει το
δράμα της. Κλαίει, θρηνεί, στενάζει,, νιώθει το χάσμα που τη χωρίζει από το
θείο Του πρόσωπο, τονίζει τις αντιθέσεις και ταυτόχρονα ικετεύει να σμικρύνει
Εκείνος την απόσταση, να παραβλέψει την αμαρτωλότητα και να τη δεχτεί κοντά Του.
Ο εξαίσιος αυτός ύμνος
ενέπνευσε πολλούς θεολόγους, λογοτέχνες, ποιητές που προσπάθησαν να τον
προσεγγίσουν, να τον ερμηνεύσουν, να τον αποδώσουν στα νεοελληνικά. …
Στο σημείο αυτό είναι
αναγκαίο να γίνουν κάποιες επεξηγήσεις, γύρω από το πρόσωπο της αμαρτωλής
γυναίκας, αλλά και της Κασσιανής. Στα ιερά Ευαγγέλια καταγράφονται δύο παρόμοια
περιστατικά. Οι ευαγγελιστές Ματθαίος και Μάρκος μιλούν γενικά για κάποια
γυναίκα που μύρωσε τον Χριστό, χωρίς να αναφέρουν το όνομά της. Ο ευαγγελιστή
Ιωάννης διευκρινίζει ότι η γυναίκα αυτή ήταν η Μαρία, η αδελφή του Λαζάρου, η
οποία προέβη σε αυτή την πράξη από ευγνωμοσύνη προς τον Χριστό, για την
Ανάσταση του αδελφού της. Ο ευαγγελιστής Λουκάς περιγράφει ένα ξεχωριστό, αλλά
παρόμοια περιστατικό. Η άλλη γυναίκα που μύρωσε τον Χριστό, ήταν πόρνη. Ένιωσε
τον συγκλονισμό της αγάπης του Θεού και προέβη σ’ αυτή την πράξη για να
εκφράσει τη μετάνοιά της και την ευγνωμοσύνη της. Ο ευαγγελιστής Λουκάς δεν
αναφέρει το όνομά της. Κάποιος πάπας Ρώμης, εντελώς αυθαίρετα, διετύπωσε τη
γνώμη ότι η γυναίκα αυτή είναι η αγία Μαρία η Μαγδαληνή και οι δυτικοί το
διέδωσαν παντού. Όμως αυτό δεν είναι αλήθεια. Η αγία Μαρία η Μαγδαληνή τιμάται από την Εκκλησία μας ως
Παρθένος και Ισαπόστολος.
Τέλος έχουν διατυπωθεί και
για την ποιήτρια Κασσιανή διάφορες
παρόμοιες θεωρίες, χωρίς ιστορική βάση. Η Κασσιανή ήταν μία χαρισματική
γυναίκα, με ποιητικό τάλαντο. Έγραψε όχι μόνον αυτό, αλλά πολλά τροπάρια.
Παραλίγο να γίνει σύζυγος του αυτοκράτορα Θεοφίλου. Τελικά όμως προτίμησε τον
μοναχικό βίο.
Μητροπολίτου
Αργολίδος ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου