Μάθημα 3ο
Η Ιερά Παράδοση και οι ετερόδοξοι χριστιανοί
Η Ρωμαϊκή Εκκλησία δέχεται, όπως και η Ορθόδοξη, την ιερά
Παράδοση ως πηγή της θείας αποκαλύψεως, ισότιμη και ισόκυρη προς την Αγία
Γραφή. Εν τούτοις στην πράξη δε συμφωνεί με την ορθόδοξη αντίληψη, αλλά
εκλαμβάνει την παράδοση με έννοια ελαστική, ως ταμείο πίστεως, στο οποίο μπορεί
να προσφεύγει όταν θέλει να διατυπώσει κάποιο νέο δόγμα ή να ανυψώσει σε
δόγματα μεταγενέστερες θεολογικές γνώμες και δοξασίες. Τέτοια δόγματα υπάρχουν
πολλά (άσπιλος σύλληψη κ, α.), ως και διάφορες άλλες καινοτομίες, κυρίως στην
τέλεση και μετάδοση των ιερών μυστηρίων(στέρηση του λαού εκ του ποτηρίου της
θείας ευχαριστίας, απαγόρευση κοινωνίας των νηπίων κ. τ. ο.). Αν θέλαμε να κάνουμε συσχετισμό, θα λέγαμε
ότι κατά την ορθόδοξη πίστη η Εκκλησία είναι ο πιστός τηρητής και φύλακας της
παραδόσεως, ενώ κατά τη ρωμαιοκαθολική αυτή παρουσιάζεται μάλλον ως κυρίαρχος,
μεταποιώντας αυτή κατά βούληση και προσπαθώντας να συμβιβάσει τα παλαιά με τα
εκάστοτε νέα.
Παράλληλα οι Διαμαρτυρόμενοι δεν αναγνωρίζουν την παράδοση ως πηγή της θείας αποκαλύψεως. Οι λόγοι είναι προφανείς. Κατ’ αυτούς η Αγία Γραφή είναι η μόνη πηγή του λόγου του Θεού, ο πλήρης και αυτάρκης κώδικας της χριστιανικής πίστεως, που περιέχει όλες τις αναγκαίες αλήθειες προς σωτηρία. Την παράδοση την απορρίπτουν ως αυθεντική πηγή της πίστεως, ανεχόμενοι αυτή στο μέτρο που δεν αντιφάσκει προς τη Γραφή, και ως ωφέλιμο πλην όχι και αλάθητο χειραγωγό στην ερμηνεία της Αγίας Γραφής. Εν τούτοις παρά τη βασική τους αυτή τοποθέτηση, δεν φαίνεται ν’ απομακρύνονται ολοσχερώς από το πνεύμα της εκκλησιαστικής παραδόσεως. Ασχέτως προς τα πολλά που παρέλαβαν από την εκκλησιαστική παράδοση, ο Λούθηρος, τον οποίο αποκαλούν θείον και τρίτον Ηλία, και τα συγγράμματα του οποίου μεγάλως εκτιμώνται στη συνείδηση των Διαμαρτυρομένων, ως αντικαταστήσαντα τα έργα των Πατέρων της Εκκλησίας, έχει μεγάλο κύρος γι’ αυτούς, ενώ παράλληλα τα συμβολικά τους βιβλία έχουν αποκτήσει ένα είδος “κανόνος πίστεως”, ο οποίος αποτελεί συνεκτικό δεσμό της εκκλησιαστικής ταυτότητας και βάση του εκκλησιαστικού κηρύγματος και της ερμηνείας της Αγίας Γραφής. Με άλλα λόγια ένα είδος εκκλησιαστικής παραδόσεως.
Ο ΚΑΤΗΧΗΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου