Πέμπτη 11 Νοεμβρίου 2021

ΣΥΝΤΟΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΊΑΣ

 


Μάθημα 2ο

         Τι σημαίνει ότι η Αγία Γραφή είναι θεόπνευστη;

  Τα ιερά βιβλία της Αγίας Γραφής είναι θεόπνευστα, γιατί  γράφτηκαν με την έμπνευση του Αγίου Πνεύματος. Οι ιεροί συγγραφείς κινούμενοι από το Πνεύμα του Θεού προέβησαν στην αποκάλυψη των θείων αληθειών. Την αλήθεια αυτή αμφισβήτησαν ο αιρετικοί Μοντανιστές , οι οποίοι ισχυρίζονταν ότι οι ιεροί συγγραφείς κατά την ώρα της εμπνεύσεως  έπεφταν σε κατάσταση εκστάσεως, μένοντας άβουλα όργανα στα χέρια του Θεού. Η άποψη αυτή αποδοκιμάστηκε από τους αρχαίους  θεολόγους της Εκκλησίας μας. Ούτε είναι και σωστή η θεωρία εκείνη η οποία αναπτύχθηκε στα χρόνια της μεταρρυθμίσεως, ότι δηλαδή η θεοπνευστία είναι “κατά λέξη έμπνευση” των θείων αληθειών. Διότι αν ήταν έτσι, δεν μπορούμε να εξηγήσουμε μερικά πράγματα, όπως λ. χ. ο προσωπικός χαρακτήρας  των ιερών συγγραφέων, ο οποίος δεν είναι ομοιόμορφος, επίσης η διαφορά με την οποία εκτίθεται η έκθεση αυτών των πραγμάτων, αλλά ούτε και οι μεταφράσεις της Αγίας Γραφής, οι οποίες δεν θα έπρεπε να γίνονται σαν βεβηλώσεις του λόγου του Θεού.

          Αλλά και η άλλη θεωρία κατά την οποία η θεοπνευστία περιορίζεται μόνο στη δογματική και ηθική διδασκαλία στο θέμα της σωτηρίας, ενώ στα υπόλοιπα ιστορικά μέρη τη Αγίας Γραφής υπάρχει απλή επιστασία του Αγίου Πνεύματος, δεν είναι σωστή, γιατί λείπει το κριτήριο της διακρίσεως του καθορισμού της καθεαυτής θεοπνευστίας, υπάρχει ο κίνδυνος  μιας ορθολογιστικής απλής επιστασίας της εκδοχής της Αγίας Γραφής.

          Το πιο ασφαλές είναι να δεχθούμε, ότι το Πνεύμα του Θεού είναι εκείνο που λαλεί στις Άγιες Γραφές και ότι δεν παρουσιάζονται σ’ αυτές αντιφάσεις και πλάνες.

          Μπορεί όμως να πει κανείς: Μα δεν υπάρχουν αντιφάσεις και πλάνες στη Αγία Γραφή; Διαφορές όσον αφορά την έκθεση των γεγονότων  και βέβαια υπάρχουν, αλλά δεν υπάρχουν όμως αντιφάσεις. Αν κάπου υπάρχουν κάποιες διαφωνίες, δεν είναι ουσιαστικές, αλλά επιφανειακές, οι οποίες οφείλονται σε λάθη καθώς γίνονταν  η αντιγραφή των χειρογράφων, στις μεταφράσεις, αλλά και στη  δική μας περιορισμένη νοητική αντίληψη.

          Ο ΚΑΤΗΧΗΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: