Επιχειρησιακός Ερευνητής
Ειδικός Δημόσιων Συγκοινωνιών
Το πρώτο μέρος Ε Δ Ω
Σε τέτοιους κόμβους μπορούν να συνυπάρχουν Κέντρα Εμπορίου, Υπηρεσιών και Πολιτισμού, με μεγάλα υπόγεια parking (Park and Ride), μαζί με αστικές ή προαστιακές συγκοινωνίες, με ταξί και τουριστικά λεωφορεία. Π.χ. η Ελ. Βενιζέλου μετά τη λειτουργία του νέου λιμανιού θα είναι πλέον ένας κεντρικός άξονας στον οποίο πρέπει να καταλήγουν όλες οι λεωφορειακές γραμμές από τις ανατολικές και νότιες περιοχές και στον οποίο θα υπάρχουν κόμβοι μετεπιβίβασης. Δεν είναι τυχαίο
που τα πολυκαταστήματα επιλέγουν τα καλύτερα φιλέτα σε συγκοινωνιακούς κόμβους.
Η κλίμακα της γειτονιάς πρέπει να παίξει καθοριστικό ρόλο στο σχεδιασμό της πόλης. Οι γειτονιές είναι το πολιτικό κύτταρο και το πιο προσιτό επίπεδο της πόλης για τη ζωή των κατοίκων, τόπος συγκέντρωσης της οικογενειακής, κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Γι’ αυτό πρέπει να παραμείνουν πολύ-λειτουργικές (συνδέοντας κατοικία, οικονομικές δραστηριότητες, υπηρεσίες και ψυχαγωγία) και όχι με διαχωρισμένες χρήσεις, όπως ήταν οι τάσεις τον προηγούμενο αιώνα. Η πόλη του μέλλοντος θα είναι μια πόλη πολυκεντρική, των τοπικών κοινωνιών και των
μεικτών δραστηριοτήτων.
Οι δημόσιες συγκοινωνίες, που είναι ο υπηρέτης της πολυκεντρικής δομής, για να γίνουν ελκυστικές και ανταγωνιστικές ως προς το Ι.Χ. επιστρατεύουν τις «Συνδυασμένες Μεταφορές» που μπορούν να εντάξουν τον κάτοικο στη λειτουργία της πόλης και να μην τον αφήσουν στην τύχη του. Διεισδύουν μέσα στις συνοικίες με μικρά λεωφορεία τα οποία στη συνέχεια τροφοδοτούν τις γραμμές κορμού των λεωφορείων και των μέσων σταθερής τροχιάς, σε κόμβους μετεπιβίβασης.
Εντούτοις η πολυκεντρική δομή και τα περιφερειακά κέντρα δεν αποτελούν και ικανή συνθήκη για μια μακροπρόθεσμη οικονομική άνθιση του εμπορίου. Σήμερα, εν μέσω βαθιάς οικονομικής κρίσης και παγκόσμιων ανακατατάξεων, εμείς με βάση τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα πρέπει να ακολουθήσουμε ένα στρατηγικό στόχο:
«Ισόρροπη Ανάπτυξη Αστικών, Δασικών και Αγροτικών Περιοχών». Πέρυσι οι μελετητές μας είπαν σε όλους τους τόνους: «Η Πάτρα δεν πρέπει να επεκταθεί». Πριν από τρία χρόνια πρότεινα να δημιουργηθούν στην ενδοχώρα της Αχαΐας τρεις μικρές
πολυδύναμες οικιστικές μονάδες (με 2.000 κατοικίες εκάστη), δηλ. αγροτικές δορυφόρους πόλεις, εξοπλισμένες με ένα πλέγμα βασικών υπηρεσιών και υποδομών, (με πρότυπες Βιοτεχνικές Μονάδες από ελαιοτριβεία, τυροκομεία, οινοποιεία, σφαγείο, μελισσοκομικό εργαστήριο κ.ά.) ικανές να στηρίξουν και να
ενισχύσουν τους υφιστάμενους οικισμούς της ενδοχώρας.
Έχουμε Προϊόντα Υψηλής Διατροφικής, Θεραπευτικής και Προστατευτικής Αξίας. Πέντε κύριες κατηγορίες: Προϊόντα Ελιάς, Αμπέλου, Κτηνοτροφίας, Μέλισσας και Βοτάνων. Μπορούν να είναι πρωταγωνιστές για εξαγωγές σε αναδυόμενες
αγορές (Κίνα, Ρωσία, Ινδία) και να προσφέρονται σε πολλαπλάσια τιμή από το κόστος, λόγω προστιθέμενης αξίας από τη μεταποίηση. Προϋπόθεση για την επιβίωση του παραγωγού όμως είναι μια αναγκαία Αγροτική Μεταρρύθμιση: α) Ο
παραγωγός συμμέτοχος στην καθετοποίηση της παραγωγής. β) Μετατροπή των συνεταιρισμών σε καθετοποιημένες επιχειρήσεις πιστοποιημένων προϊόντων.
Σήμερα, γίνεται ολοένα και περισσότερο κατανοητό και παραδεκτό πως μια τοπική κοινωνία με μικρό βαθμό αυτάρκειας έχει χαμηλές προοπτικές μακροχρόνιας και υγιούς ανάπτυξης. Η παραγωγή πλούτου από την παραγωγή και τη μεταποίηση θα αποτελούσε τον οικονομικό αιμοδότη στον εμπορικό κόσμο. Μεταποιητικές επιχειρήσεις για τοπικά προϊόντα θα πρέπει να πρωταγωνιστήσουν ως κλάδος στις βιοτεχνικές ζώνες. Συνεταιριστικές μονάδες από ομάδες εμπόρων ή παραγωγών θα
πρέπει να αναπτύξουν παραρτήματα σε περιφερειακά κέντρα εμπορίου και υπηρεσιών, ώστε να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό. Χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις οι ΜμΕ δεν θα είναι βιώσιμες.
Το έλλειμμα στρατηγικής στην ανάπτυξη της περιοχής μας είναι πιο κρίσιμο θέμα από το οικονομικό έλλειμμα της χώρας. Εάν εξακολουθήσει να υποβαθμίζεται η παραγωγή, η μεταποίηση, το εμπόριο και ο πολιτισμός τότε και να διορθωθεί το έλλειμμα της χώρας, η περιοχή μας δεν θα έχει μέλλον.
Πάτρα, 27-3-10
* Ομιλία στην επιστημονική ημερίδα του ΕΕΣΠ στις 27 Μαρτίου με θέμα: «Εγκατάσταση
πολυκαταστημάτων: Οικονομικές και Κοινωνικές επιπτώσεις, Χωροταξικό – Αλλαγή Νόμου 3377/05»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου