Σε μία εποχή λεκτικού πληθωρισμού, ο
οποίος το μόνο που κάνει είναι να επιδεινώνει την κακή μοναξιά, μόνο ο άνθρωπος
της προσευχόμενης ειρήνης μπορεί να μιλάει στους άλλους, αν τους δείχνει τον
λόγο που έγινε πρόσωπο, το βλέμμα που έγινε παρουσία. Η σιωπή του θα μιλήσει
εκεί που το κήρυγμα δεν κάνει πια τίποτα
και το μυστήριό της θα τραβήξει την προσοχή στην αποκάλυψη που έγινε κοντινή,
ευκολοπλησιάστη. Αλλά ακόμα κι όταν ο άνθρωπος που γνωρίζει τη σιωπή μιλάει, ξαναβρίσκει με ευκολία την
παρθενική δροσιά του κάθε λόγου. Οι απαντήσεις που δίνει στα ερωτήματα της ζωής
ή του θανάτου έρχονται σαν το αμήν της αδιάκοπης προσευχής του.
Προσευχή είναι να σχετίζεσαι φιλικά με
τον Θεό. «Ο δε φίλος του νυμφίου, ο εστηκώς και ακούων αυτού». Η ουσία της προσευχής βρίσκεται ακριβώς σ’
αυτό το «εστηκώς και ακούων»: να αφουγκράζωμαι την παρουσία ενός άλλου
προσώπου, του Χριστού, ή του ανθρώπου που συναντώ και που με το στόμα του ο
Χριστός με ρωτάει. Η φωνή Του φτάνει σ’ εμένα μέσα από κάθε ανθρώπινη φωνή, το
πρόσωπο του προσκυνητή προς Εμμαούς, το πρόσωπο του κηπουρού που συνάντησε η
Μαρία η Μαγδαληνή, το πρόσωπο αυτού που βαδίζει δίπλα μου στο δρόμο. Ο Θεός
σαρκώθηκε για να μπορεί ο άνθρωπος να «θεωρεί» το πρόσωπό Του μέσα από κάθε
ανθρώπινο πρόσωπο. Η τέλεια προσευχή αναζητεί την παρουσία του Χριστού και την
αναγνωρίζει σε κάθε ανθρώπινη ύπαρξη. Το
μοναδικό πρόσωπο του Χριστού είναι η εικόνα, αλλά οι εικόνες Του
είναι αναρίθμητες και αυτό σημαίνει ότι
κάθε ανθρώπινο πρόσωπο είναι και η εικόνα του Χριστού. Αυτό το αποκαλύπτει η
προσευχή.
Πηγή:
Π. Ευδοκίμοφ: Η Προσευχή της Ανατολικής Εκκλησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου