Ο
ΤΕΛΩΝΗΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Σήμερα η Εκκλησία εορτάζει τη μνήμη
του Ευαγγελιστή και αποστόλου Ματθαίου. Η ευαγγελική περικοπή που διαβάζεται
σήμερα στην Θ. Λειτουργία αφορά την κλήση του στο αποστολικό αξίωμα από τον
Ιησού Χριστό.
Ποιος ήταν ο Ματθαίος και τί
γνωρίζουμε γι’ αυτόν;
Ο Ματθαίος κατάγονταν από την
Καπερναούμ και ασκούσε το επάγγελμα του
τελώνη όχι και τόσο συμπαθές για την εποχή του. Οι τελώνες στα χρόνια του Χριστού
εισέπρατταν τους φόρους που ήταν πολύ βαρείς και οι τελώνες συνήθως ήταν άρπαγες και εν πολλοίς άδικοι γιατί έπαιρναν
παραπάνω απ’ ό, τι έπρεπε. Ο Ματθαίος εργαζόταν στο βόρειο μέρος της λίμνης
Γεννησαρέτ εκεί κοντά στην Καπερναούμ.
Πριν κληθεί από τον Χριστό στο
αποστολικό αξίωμα ονομάζονταν Λευίς. Ίσως να είχε δύο ονόματα Λευίς και
Ματθαίος και μετά την κλήση είναι
γνωστός με το όνομα Ματθαίος. Ο ευαγγελιστή Μάρκος αναφέρει και το όνομα του
πατέρα του, λέγονταν Αλφαίος.
Κατά την παράδοση ο Ματθαίος κήρυξε το
ευαγγέλιο στους Ιουδαίους της Παλαιστίνης για τους οποίους έγραψε το ευαγγέλιο
του στα Αραμαικά και μετά το μετέφρασε στα ελληνικά. Επίσης κήρυξε το ευαγγέλιο
στην Αιθιοπία. Για το τέλος της επίγειας ζωής του δεν έχουμε καμία επιβεβαιωμένη μαρτυρία.
Ο ίδιος ο ευαγγελιστής δεν αναφέρει
τίποτε για τον εαυτό του, απλά καταγράφει το όνομά του μεταξύ των δώδεκα
αποστόλων χωρίς να κρύβει τον προηγούμενο αμαρτωλό τελωνικό βίο του. Ο Χριστός
περνώντας τον βρήκε «επί το τελώνιον» δηλ. εν ενεργεία τελώνη και από εκεί τον
κάλεσε να αφήσει τη ζωή της αμαρτίας και να τον κάνει απόστολο. Αλλά και τους
άλλους μαθητές εκεί στην εργασία τους συνάντησε, τους προσκάλεσε να τον
ακολουθήσουν και αυτοί «αφέντες άπαντα ηκολούθησαν αυτώ». Η αλιεία ήταν μία αξιοπρεπής εργασία, ενώ το τελώνιο ήταν
μια αμαρτωλή συναλλαγή.
Το γιατί ο Ματθαίος δεν κλήθηκε μαζί
με τους λοιπούς μαθητές μόνο ο Θεός
το γνωρίζει που είναι καρδιογνώστης και ξέρει πότε ο κάθε μαθητής ήταν
έτοιμος και ώριμος για ν’ ανταποκριθεί
στην πρόσκλησή Του. Τον κάλεσε αργότερα
όταν η φήμη του διδασκάλου ήταν μεγάλη και ο Ματθαίος έτοιμος να την
αποδεχθεί κατά τον ι. Χρυσόστομο.
Αίνιγμα παραμένει γιατί ο Χριστός
κάλεσε στο αποστολικό αξίωμα έναν
αμαρτωλό, όπως ο Ματθαίος, που είχε βεβαρυμμένο επαγγελματικό παρελθόν.
Ο Χρυσόστομος λέγει ότι ο Χριστός δεν ήρθε στον κόσμο για να θεραπεύσει μόνο σώματα με το να συγχωρεί
αμαρτίες. Και η άφεση των αμαρτιών είναι έργο μόνον του Θεού.
Εκείνο επίσης που μας εντυπωσιάζει
είναι ο τρόπος της κλήσεώς του. Στην κλήση του από τον Χριστό δεν βλέπουμε μόνο
τη δύναμη του Χριστού που τον καλεί, αλλά και την υπακοή του μαθητή. Ο Χριστός
καλώντας τον στη μαθητεία, τον προσκαλεί με τα λόγια: «Ακολούθησέ με», κι
εκείνος σηκώθηκε και τον ακολούθησε. Δεν αντιστάθηκε ούτε σκέφθηκε με
υστεροβουλία και πονηρία σχετικά με την πρόταση του Διδασκάλου. Αμέσως
εγκαταλείπει το τελώνιο καθώς και τον πρότερο αμαρτωλό βίο του και εντάθηκε
στον αποστολικό όμιλο. Η υπακοή του ήταν εντελώς φυσιολογική, όπως και των
άλλων αποστόλων.
Μετά την κλήση του ακολούθησε μια νέα
τιμή γι’ αυτόν: έγινε ομοτράπεζος με τον Κύριο. Σ’ αυτό το τραπέζι παρακάθισαν
ως συνδαιτυμόνες και πολλοί άλλοι «ομότεχνοί» του τελώνες και αμαρτωλοί. Η ψυχή
του έγινε όμορφη κοντά στο Χριστό και θέλησε να μοιρασθεί μαζί τους όχι μόνον
το φαγητό, αλλά πολύ περισσότερο τη σωτηρία. Όταν η ψυχή γεμίσει από την
παρουσία του Χριστού, δεν τον κρατάει για τον εαυτό της μόνον, αλλά προσφέρεται ως άρτος σωτηρίας σε φίλους και
οικείους.
Αν και το τραπέζι που παρατέθηκε ήταν
από άδικα χρήματα, εν τούτοις ο Χριστός παραβρέθηκε, γιατί το πνευματικό κέρδος
την ημέρα εκείνη ήταν μεγάλο, αναφέρει και πάλι ο Χρυσόστομος. Ο Κύριος ως
αληθινός γιατρός στην τράπεζα αυτή οδήγησε πολλούς τελώνες και αμαρτωλούς στην
μετάνοια.
Εκείνο που μπορεί κανείς να
ευχηθεί είναι η σημερινή γιορτή να
σαγηνέψει τις καρδιές μας, κι’ αν είμαστε αμαρτωλοί- που είμαστε- στη δική μας
διάθεση είναι να γίνουμε γνήσιοι μαθητές, ευαγγελιστές και απόστολοι του Ιησού
Χριστού, γιατί και σήμερα μας απευθύνει
το «ακολούθει μοι».
π.Γ.
2 σχόλια:
Πολύ σωστά ο Θεός ήλθε στην γη να καλέσει τους αμαρτωλούς εις μετάνοια
Δυστυχώς στις μέρες μας μερικοί πιστεύουν πως η εκκλησία είναι κλαμπ "καθαρών",αναμάρτητοι.
Λάθος,η εκκλησία είναι εργαστήριο αγιότητας και μετάνοιας.
Καλή και ευλογημένη Κυριακή.
Ο Χριστός αγκαλιάζει όλους τους ανθρώπους και ειδικά τους μετανοημένους αμαρτωλούς.
Γι'αυτούς ήλθε στον κόσμο.
Δημοσίευση σχολίου