Η Εκκλησία με τα μυστήριά της, αυτό το συνεχές
θαύμα, αγιάζει τον κόσμο. Τον μεταμορφώνει σε “καινή κτίση”. Τον κάνει
καινούργιο, γιατί του χαρίζει μέσα του την ανακαινιστική δύναμη του Θεού. Και
του προσφέρει δόξα και λατρεία στο Θεό.
Έτσι
η Εκκλησία, η Ορθοδοξία, είναι το όλο, μέσα στο οποίο αγιάζεται η κτίση.
Μ’
αυτή την έννοια οι άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας λένε ότι “Η Εκκλησία είναι το
παν εν πάσι”. Και μέσα σ’ αυτή “επιτελείται το υπέρ νουν και λόγον φρικτόν της
ενότητος μυστήριον” (Μάξιμος Ομολογητής).
Μόνον
η Εκκλησία με τον μυστηριακό της οντολογικό αγιασμό έχει την δύναμη να ενώνει
αληθινά τον κόσμο.
Γι’
αυτό η Εκκλησία έχει ειδικές ευχές και προσευχές για ν’ αγιάζει όλα τα αγαθά
της γης και όλα τα προϊόντα που παράγει ο άνθρωπος με την εργασία του. Υπάρχουν
αγιαστικές ευχές που αγιάζουν από τα νερά μέχρι τ’ αυτοκίνητα και τ’ αεροπλάνα
και τα διαστημόπλοια. Αυτό είναι το μεγαλύτερο θαύμα της Ορθοδοξίας. Ο αγιασμός της κτίσης και η
θέωση του ανθρώπου. Όλα τα επί μέρους θαύματα σ’ αυτό το μέγα θαύμα αποσκοπούν.
Στην αναγέννηση του ανθρώπου κι της κτίσης.
Η
Ορθοδοξία, λοιπόν, είναι μέσα σ’ όλη τη ζωή.
Όταν
η Ορθοδοξία δεν μπορεί να προσλάβει και να μεταμορφώσει την ιστορία, την εποχή
της, την τέχνη, την επιστήμη, τον πολιτισμό, και, γενικά, την ανθρώπινη ζωή,
τότε σημαίνει ότι δεν είναι η γνήσια, αληθινή Ορθοδοξία. Η μεταμορφωτική.
Ο
Χριστός, από την ευλογία του γάμου της Κανά μέχρι την ανάσταση του φίλου του
Λαζάρου, απέδειξε ότι είναι μέσα στη ζωή των ανθρώπων. Και, μάλιστα, όχι μόνο
στην παρούσα αλλά και στη μέλλουσα ζωή. “Εγώ είμι, είπε, η ζωή και η
ανάσταση...”.
Ο Χριστός αγιάζει και ενώνει τα πάντα, γιατί είναι ο δημιουργός των πάντων. Όλες οι άλλες ενώσεις είναι συμβατικές. Γι’ αυτό η Ορθοδοξία μπορεί να γίνει η στέγη της οικουμένης.
γ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου