Σάββατο 15 Μαΐου 2010

Ιερά Παράδοσις

Κάλλιστος Γουέαρ, Επίσκοπος Διοκλείας

Ο ρθόδοξοι μιλον πάντοτε γι τν παράδοση. Τί ννοον μως μ᾿ ατ τ λέξη; συνηθισμένη ντίληψη εναι πς παράδοση εναι μετάδοση π τος προγόνους στος πογόνους μίας γνώμης, μίας πίστης νς θίμου. π τν ποψη ατή, Χριστιανικ Παράδοση εναι πίστη κα πράξη πο μετέδωσε ησος Χριστς στος ποστόλους, κα ποία π τν ποχ τν ποστόλων χει παραδοθε, π γενι σ γενιά, στν ΄Εκκλησία. Γι ναν ρθόδοξο μως Χριστιανό, Παράδοση σημαίνει κάτι πολ πι συγκεκριμένο κα εδικότερο π᾿ ατό. Παράδοση εναι τ βιβλία τς γίας Γραφς, τ Σύμβολο τς Πίστεως, ο ποφάσεις τν Οκουμενικν Συνόδων κα τ γραφτ τν Πατέρων, ο Κανόνες, τ λειτουργικ βιβλία, ο γιες εκόνες. Στν πράξη Παράδοση εναι λόκληρο τ δογματικ σύστημα, κκλησιαστικ διοίκηση, λατρεία, πνευματικότητα κα τέχνη πο χουν διαμορφώσει ο ρθόδοξοι μέσα στος αἰῶνες. Ο σημερινο ρθόδοξοι Χριστιανο θεωρον τν αυτ τος ς κληρονόμο κα φύλακα μίας πλούσιας κληρονομις πο τν λαβαν π τ παρελθόν, κα πιστεύουν πς καθκον τος εναι ν μεταδώσουν ατν τν κληρονομι μείωτη στ μέλλον.

Σημειστε πς γία Γραφ ποτελε τμμα τς Παράδοσης. Μερικς φορς Παράδοση ρίζεται ς προφορικ διδασκαλία το Χριστο, πο δν χει καταγραφε π τος μεσους μαθητές Του. χι μόνο ο μ ΄Ορθόδοξοι, λλ κα πολλο ΄Ορθόδοξοι συγγραφες χουν υοθετήσει ατν τν τρόπο σκέψης, διαχωρίζοντας τν γία Γραφ π τν Παράδοση, Θεωρντας πς εναι δυ διακεκριμένες πηγς τς χριστιανικς πίστης. Στν πραγματικότητα δν πάρχει παρ μόνο μία πηγή, φο γία Γραφ μπεριέχεται στν Παράδοση...

Μεταξ τν διαφόρων στοιχείων τς Παράδοσης, ατ πο διαθέτουν μοναδικ ξία εναι γία Γραφή, τ Σύμβολο τς Πίστεως κα ο δογματικο ροι τν Οκουμενικν Συνόδων: Τ στοιχεα ατ ο ρθόδοξοι τ δέχονται ς κάτι τ πόλυτο κα μετάβλητο, κάτι πο δν μπορε ν᾿ κυρωθε ν νασκευαστε.


3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τι είναι η Παράδοση?
Μήπως ανανέωση?

Ανώνυμος είπε...

Σωστός...

Ανώνυμος είπε...

Λέγοντας Ιερά Παράδοση εννοούμε την διδασκαλία του Χριστού και των Αποστόλων η οποία δεν περιέχεται στην Αγία Γραφή. Η διδασκαλία αυτή απετέλεσε και την βάση των όρων, των δογμάτων και των αποφάσεων των διαφόρων τοπικών ή Οικουμενικών Συνόδων της Εκκλησίας μας.
Χωρία (δηλ. κομμάτια) της Αγίας Γραφής που αναφέρονται στην Ιερά Παράδοση :
1.Υπάρχουν και πολλά άλλα που έκανε ο Ιησούς, τα οποία, εάν γραφούν καθένα, νομίζω ότι ούτε αυτός ο κόσμος δεν θα χωρούσε τα βιβλία που θα εγράφοντο. Κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο, κεφάλαιο 21, στίχος 25.
2. Σας επαινώ, αδελφοί, γιατί σε όλα με θυμάστε και κρατείτε τις ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ, όπως σας ΤΙΣ ΠΑΡΕΔΩΣΑ. Πρώτη επιστολή προς Κορινθίους, κεφάλαιο 11, στίχος 2.
3. Συ λοιπόν, παιδί μου, να δυναμώνεις με την χάρη που έχουμε εν Χριστώ Ιησού, και εκείνα που ΑΚΟΥΣΕΣ από εμένα ενώπιον πολλών μαρτύρων, αυτά να ΕΜΠΙΣΤΕΥΘΕΙΣ σε πιστούς ανθρώπους, οι οποίοι θα είναι ικανοί να διδάξουν και άλλους. Δεύτερη επιστολή προς Τιμόθεο κεφάλαιο 2, στίχοι 1-2.
4. Σταθείτε και κρατείστε τις παραδόσεις τις οποίες διδαχτήκατε είτε ΔΙΑ ΛΟΓΟΥ είτε δι επιστολής μας . Δεύτερη επιστολή προς Θεσσαλονικείς κεφάλαιο 2, στίχος 15.
5. Φύλαξε το υπόδειγμα των υγιών λόγων, τους οποίους ΑΚΟΥΣΕΣ από εμένα, με την πίστη και την αγάπη του Ιησού Χριστού. Την καλή παρακαταθήκη (δηλ. παράδοση) ΦΥΛΑΞΕ, δια του Αγίου Πνεύματος που κατοικεί μέσα μας. Δεύτερη επιστολή προς Τιμόθεο κεφάλαιο 1, στίχοι , 13 – 14.
6. Πολλά είχα να σου γράψω, αλλά δεν ήθελα να είναι με χαρτί και μολύβι. Ελπίζω όταν έλθω σε σένα να σου ΤΑ ΠΩ ΣΤΟΜΑ ΜΕ ΣΤΟΜΑ. Δεύτερη επιστολή του Ιωάννη στίχος 12.
7. Αυτό που αναφέρεται στις Πράξεις των Αποστόλων κεφάλαιο 20, στίχος 35 ως λόγος του Χριστού «Είναι καλύτερα μάλλον να δίνεις παρά να παίρνεις» ΔΕΝ ΠΕΡΙΕΧΕΤΑΙ στα Ευαγγέλια, αλλά όπως φαίνεται διασώζονταν ΠΡΟΦΟΡΙΚΑ.
8. Η προφητεία επίσης, στο Κατά Ματθαίο Ευαγγέλιο κεφάλαιο 2, στίχος 23 για τον Χριστό «θα ονομαστεί Ναζωραίος» ΔΕΝ ΠΕΡΙΕΧΕΤΑΙ στην Παλαιά Διαθήκη και φαίνεται ότι προήλθε από ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ προφητική παράδοση.