Μάθημα 8ο
Τι πιστεύουν οι Προτεστάντες για τον Τριαδικό Θεό
Οι μεγάλες προτεσταντικές κοινότητες
δέχονται ορθά το δόγμα του τριαδικού Θεού. Ορισμένες μόνο παραφυάδες ανανέωσαν
της αρχαίες αντιτριαδικές αιρέσεις, ξεκινώντας από το φιλελεύθερο ορθολογιστικό
πνεύμα που είναι διάχυτο στην προτεσταντική θεολογία, η οποία στις αρχές του
περασμένου αιώνα μας είχε ανατρέψει ολόκληρο σχεδόν το σύστημα των χριστιανικών
αληθειών.
Έτσι Αρμινιανοί- μια προτεσταντική
παραφυάδα-, αν και δεν αρνούνται τελείως
το τριαδικό δόγμα επαναλαμβάνουν την παλαιά κακοδοξία περί υποταγής των
προσώπων, ισχυριζόμενοι ότι ο Πατήρ, ως κεντρική θεότητα, υπερέχει των δύο
άλλων προσώπων, λόγω τάξεως και δυνάμεως και αξιώματος. Τα δε άλλα δύο πρόσωπα,
ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα, ό, τι έχουν, τη θεότητα δηλαδή θείες ιδιότητες, δεν τα έχουν όμοια
ομοταγώς προς τον Πατέρα, αλλά κατά τρόπο υποτάξεως. Μεγαλύτερο, λένε, είναι το
γεννάν από το γενάσθαι, το και το προβάλλειν από το εκπορεύεσθαι. Ανάλογες
αντιλήψεις στην αρχαιότητα οδήγησαν στον Αρειανισμό.
Μια άλλη κατηγορία, οι Σωκινιανοί, αρνήθηκαν εντελώς το τριαδικό δόγμα, το οποίο, κατ’ αυτούς αντιβαίνει στη Γραφή, αλλά κυρίως στον ορθό λόγο. Το δεύτερο αυτό είναι φυσική συνέπεια για όσους θέτουν την ανθρώπινη διάνοια ως μέτρο κρίσεως των υποθέσεων της πίστεως. Όπως ήδη έχουμε παρατηρήσει, δεν είναι δυνατό το μυαλό του ανθρώπου να συμβιβάσει τα ασυμβίβαστα, να καταλάβει δηλαδή πως σε μια και την αυτή ουσία μπορούν να υπάρχουΝ τρία διαφορετικά πρόσωπα χωρίς ωστόσο να υπάρχουν και τρεις θεοί. Κάτι τέτοιο δεν μπορούμε να το πιάσουμε με τίποτε. Στην αγία δε Γραφή αντιβαίνει, λένε, διότι όχι μόνο σε κανένα σημείο της δεν λέγεται σαφώς ότι ο Θεός είναι τριαδικός, από δε τη συμπαράθεση των τριών προσώπων δε συνάγεται ότι αυτά υπάρχουν αναγκαίως και στη θεία ουσία. Το μόνο γνήσιο δίδαγμα της Γραφής είναι, ότι ο Πατήρ είναι κατά κυριολεξία Θεός, τα δε άλλα δύο πρόσωπα λέγονται έτσι καταχρηστικώς. Ο Ιησούς Χριστός λέγεται Θεός ή Υιός του Θεού ως άνθρωπος, ο οποίος γεννήθηκε με θαυμαστό τρόπο και στάλθηκε από τον Θεό στον κόσμο για να διδάξει τις αιώνιες αλήθειες και να δώσει ένα απαράμιλλο πρότυπο ηθικού βίου, και ο οποίος, αφού αναλήφθηκε στους ουρανούς, έγινε βασιλιάς του νέου Ισραήλ, τιμώμενος από τους πιστούς. Το δε Άγιο Πνεύμα δεν είναι πραγματικό πρόσωπο, αλλά δύναμη του Θεού, η όποια αγιάζει τον άνθρωπο. Αυτές οι αντιλήψεις ακούγονται σήμερα πολύ απο τους Μάρτυρες του Ιεχωβά, τους Χιλιαστές.
Ο ΚΑΤΗΧΗΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου