Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2023

Η θέωση μέσα στην Ορθοδοξία

 


Ο άνθρωπος πλάστηκε «κατ’ εικόνα Θεού, για να γίνει με τη θέλησή του και «καθ’ ομοίωση» Θεού. Αυτός είναι ο σκοπός της ζωής του ανθρώπου: Η θέωσή του.

     Και την πετυχαίνει με τη μετοχή του στις «άκτιστες» ενέργειες του Θεού.

     Τέτοιες είναι η αγάπη, η αλήθεια, η ελευθερία. Η δικαιοσύνη, η πανσοφία, η παντοδυναμία και η αγαθότητα, στην οποία, κυρίως, μετέχει ο άνθρωπος. Πάντοτε βέβαια με τη «σχετικότητα» της «πεπερασμένης» φύσης του. Το απολύτως απόλυτο ανήκει στον Θεό. 

     Όποιος, λοιπόν, δια του μυστηρίου της Εκκλησίας, μετέχει στις «άκτιστες» ενέργειες του Θεού, γίνεται «κατά χαριν Θεός».

     Υπογραμμίζουμε το «κατά χάριν» γιατί έχει άπειρη σημασία. Ο άνθρωπος γίνεται «κατά χάριν» και όχι «κατ’ ουσίαν» Θεός. Η ουσία του Θεού είναι «απρόσιτη» και «αμέθεκτη» σε μας. «Αι μεν γαρ ενέργειαι του Θεού προ ημάς καταβαίνουσιν, η ουσία αυτού απρόσιτος» λέει σαφώς ο Μέγας Βασίλειος, καθώς και όλοι οι Πατέρες της Εκκλησίας. Ο Θεός είναι «υπερούσιος». Εντελώς διαφορετικός από κάθε γνωστή μας ουσία.

     Ο Χριστός, λοιπόν, «συλληφθείς εκ Πνεύματος Αγίου» στα σπλάχνα της «αειπαρθένου Μαρίας» έγινε και άνθρωπος, για να είναι «μεθεκτός», προσιτός σε μας, ώστε να μπορούμε να θεωθούμε.

     ΄Ετσι, μας προσφέρει το προσιτό του Σώμα και Αίμα για να γίνουμε «κατά χάριν θεοί».

     Το ίδιο «μεθεκτά» και προσιτά μας προσφέρονται και όλα τα μυστήρια της Εκκλησίας.    

     Εδώ, ακριβώς, φαίνεται το άπειρο μεγαλείο και η άπειρη δύναμη της Ορθοδοξίας. Δεν επαγγέλλεται, όπως τα διάφορα φιλοσοφικά και κοινωνικά συστήματα, μια «βελτίωση» του ανθρώπου, αλλά προσφέρει τη θέωση στην ανθρώπινη φύση, που είναι αποτέλεσμα της ένωσης των δύο φύσεων, θείας και ανθρώπινης, στο πρόσωπο του Χριστού, που συγκεφαλαιώνει ολόκληρη την δημιουργία.

     Αυτό είναι το μέγα μυστήριο της Ορθοδοξίας. Η θέωση του ανθρώπου. Το μεγαλύτερο θαύμα. Και για το θαύμα αυτό μεσολάβησε η  Θεοτόκος, η οποία πρόσφερε την ανθρώπινη φύση στο Χριστό και την θέωσε. Γι’ αυτό η Παναγία κατέχει εξέχουσα θέση στο μυστήριο της λύτρωσης του ανθρώπου. Και στη συνειδητή της Ορθόδοξης Εκκλησίας βρίσκεται πάντοτε δίπλα στο Χριστό.

     Τιμοθέου Κιλίφη, Ιερομονάχου

Δεν υπάρχουν σχόλια: