Την παρελθούσα Δευτέρα στο πνευματικό
μας κέντρο, και επ’ ευκαιρία της μεγάλης γιορτής της Ορθοδοξίας, μπροστά σ’ ένα
πυκνό ακροατήριο, μίλησε ο κ. Ηλίας Σκόνδρας, φιλόλογος με το ενδιαφέρον θέμα:
«ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΚΑΙ Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ;»
Παρουσιάζουμε παρακάτω συνοπτικά τα
βασικά σημεία της εξαιρετικής ομιλίας του.
Στο Βυζάντιο έζησαν και έδρασαν οι
πατέρες μας, οι οποίοι είναι οι άμεσοι πρόγονοί μας και των οποίων τα έργα και
ο τρόπος ζωής τα χρειαζόμαστε ιδιαιτέρως σήμερα.
Α. Εκκλησία και πολιτεία πορεύονται
μαζί, γιατί ισχύει το σύστημα της συναλληλίας και δημιουργείται η παράδοση της
συνεργασίας στις σχέσεις Εκκλησίας και κράτους.
Β. Η αργία της Κυριακής, που
καθιερώθηκε το 321 μ.
Χ. δεν πρέπει ποτέ να καταργηθεί. Την Κυριακή σταματούμε τα έργα του σώματος,
αλλά συνεχίζουμε τα έργα της ψυχής και μάλιστα εντονότερα.
Γ. Η βυζαντινή εικόνα έχει έντονο
θεολογικό, λατρευτικό και εσχατολογικό χαρακτήρα, γιατί μας βοηθεί να
προσευχηθούμε και μας δείχνει πώς θα είναι το πρόσωπο του ανθρώπου στην αιώνια
ζωή.
Δ. Ο βυζαντινός ναός είναι ο χώρος,
όπου ο πιστός ζει αισθητά τη βασιλεία του Θεού στη γη.
Ε. Η βυζαντινή μουσική είναι
προορισμένη για τη θεία λατρεία, την Ανάσταση, που είναι η κορυφαία εορτή, την
ψάλλουμε σε όλους τους ήχους.
ΣΤ. Ο βυζαντινός λόγος δεν μοσχοβολάει
μόνο πίστη και ευσέβεια, αλλά διακρίνεται και για τις λογοτεχνικές αρετές του.
Ζ. Η αντιμετώπιση των αιρέσεων διά
μέσου των Οικουμενικών Συνόδων, όπου αποκρυσταλλώθηκε η φωνή της αληθείας.
Η. Η εκπαίδευση στο βυζάντιο συνδύαζε
την κλασσική παράδοση με τον αγιογραφικό λόγο και πρόβαλλε ως πρότυπο αγωγής το
πρόσωπο του Κυρίου, γιατί ο σκοπός της ζωής είναι και ο σκοπός της αγωγής.
Θ. Το βυζάντιο είναι παράδειγμα
ιεραποστολικής δράσεως, γιατί έγινε φως εθνών (λ. χ. οι ιεραπόστολοι Κύριλλος
και Μεθόδιος).
Ι. Οι πρόγονοί μας- οι πατέρες μας-
εφάρμοσαν στο βυζάντιο την έννοια του πλησίον-της έμπρακτης αγάπης- στον
τελειότερο βαθμό.
ΙΑ. Στο βυζάντιο δημιουργήθηκε ο
ελληνορθόδοξος πολιτισμός, που συνδυάζει την ελληνική γλώσσα και ορολογία με το
φως της θεϊκής σοφίας.
Σήμερα καλούμαστε να διατηρήσουμε το
ήθος τω πατέρων μας του βυζαντίου, ώστε να μην υποστούμε ποτέ την Τρίτη άλωση.
Αντίθετα να ζήσουμε το ποθούμενο, να γίνουν Ανατολή και Δύση μία
Ποίμνη-ορθόδοξη- με ένα Ποιμένα τον Κύριο ημών Ιησούν Χριστόν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου